Βασικές Επιλογές
    facebook connect

    fblogo1

    logo_2
    logosmall
    Paideias
    digital school1

    Food_pyramid

     

    Εισαγωγή

     

    Στην προσπάθεια μας να συμβάλλουμε στην ολοκληρωμένη προετοιμασία των μαθητών, ειδικά στην ευαίσθητη περίοδο των Πανελλαδικών Εξετάσεων, θα εξετάσουμε σήμερα το θέμα της διατροφής τους κατά την περίοδο αυτή.

     

    Είναι διαπιστωμένο από τις συζητήσεις που  πολλές φορές και τα ίδια τα παιδιά ανοίγουν ότι η διατροφή τους είναι ένα θέμα σημαντικό. Η διαφήμιση προϊόντων, η ευκολία των έτοιμων τροφών αλλά και η καθημερινότητα τόσο η δική τους όσο και των οικογενειών τους, εν μέσω υποχρεώσεων επαγγελματικών των γονέων και του τρεξίματος για να προλάβουν τα παιδιά τους χρόνους προετοιμασίας τους, δημιουργεί μια αναρχία διατροφική, χωρίς αρχές.

     

    Δεχόμαστε λοιπόν συχνά ερωτήματα για συμβουλές που βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα και που θα επιτρέψουν στον οργανισμό τους να ανταπεξέλθει στην ένταση της προετοιμασίας και θα βοηθήσει στην καλύτερη απόδοση τους κατά την διαδικασία των εξετάσεων.

     

    Η Πηνελόπη Αλεξανδράκη προσφέρθηκε να μας φωτίσει με τις γνώσεις της και την ευχαριστούμε.


    Τα όπλα των υποψηφίων στις εξετάσεις

     Η περίοδος των πανελλαδικών εξετάσεων για άλλη μια φορά πλησιάζει! Πολλά παιδιά αυτές τις μέρες έχουν ριχτεί στη μάχη του σκληρού διαβάσματος. Τα όνειρα και οι προσδοκίες, πολλές. Για να εκπληρωθούν όμως, διαβατήριο αποτελεί η επιτυχής απόδοσή τους στις εξετάσεις.

     Σημαντικό όπλο στο δύσκολο έργο των παιδιών αυτές τις μέρες αποτελεί:

     

    table_1

     

     

    • Η ισορροπία και το μέτρο στην επιλογή των φαγητών συμβάλλουν σημαντικά στην απόδοση του μαθητή, ενώ
    • η σωστή κατανομή των γευμάτων συμβάλλει στην καλύτερη απομνημόνευση αλλά και αυτοσυγκέντρωση.
    • Αυτήν την περίοδο πρέπει να καταναλώνονται φαγητά από όλες τις ομάδες τροφίμων στο καθημερινό διαιτολόγιο, ώστε  να μπορούν να καλυφθούν όλες οι ανάγκες του έφηβου μαθητή σε:

     

    table_2

    χωρίς να απαιτούνται συμπληρώματα διατροφής.

     

    Αριθμός γευμάτων

      Η κατανάλωση μικρών και συχνών γευμάτων συμβάλλει στο να βρίσκεται ο μαθητής σε εγρήγορση και να αυξάνεται η αποδοτικότητά του.


    Αντίθετα, τα μεγάλα γεύματα προκαλούν υπνηλία και μειώνουν τη συγκέντρωση και την ικανότητα σκέψης του παιδιού.


    Ο ρόλος του πρωινού, των ενδιάμεσων γευμάτων και μικρών γευμάτων, του μεσημεριανού και του βραδινού, των βιταμινών, των υδατανθράκων, των λιπαρών, του  νερού, του καφέ και της σοκολάτας:

     

    Το πρωινό

     Το πρωινό γεύμα είναι απαραίτητο για κάθε παιδί και ο ρόλος του είναι εξαιρετικά σημαντικός, ιδιαίτερα την περίοδο των εξετάσεων, καθώς εξασφαλίζει σωματική και πνευματική ευεξία.


    Ένα καλό πρωινό μπορεί να περιλαμβάνει:


    table_3

     

    Την ημέρα των εξετάσεων,

     σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει ο μαθητής να ξεκινήσει τις εξετάσεις του με άδειο στομάχι, γιατί υπάρχει η πιθανότητα να ζαλιστεί και δεν θα μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα. Από την άλλη, ο όρος 'καλό' πρωινό δεν θα πρέπει να συνδέεται με την υπερβολική κατανάλωση τροφίμων.

     

    Οι υδατάνθρακες

     Ο εγκέφαλος δεν αποθηκεύει γλυκόζη που είναι η καύσιμη ύλη για την παραγωγή της απαιτούμενης ενέργειας για την λειτουργία του. Όταν λοιπόν θα κληθεί να λειτουργήσει έντονα κατά την διαδικασία εξέτασης θα ψάξει για διαθέσιμη ενέργεια. Αν την βρει θα λειτουργήσει. Αλλιώς θα πρέπει να την ανασύρει από τις αποθήκες του οργανισμού. Μέχρι όμως να το καταφέρει θα υπολειτουργεί και η επίδοση του θα είναι μειωμένη. Άρα πρέπει να προβλέψουμε να την έχουμε διαθέσιμη, καταναλώνοντας κάποιες ποσότητες υδατανθράκων, εύκολης δηλαδή διαθέσιμης ενέργειας, στο πρωινό μας.

    Ερώτηση: Μιλήσατε για ενδιάμεσα γεύματα, τι εννοείτε;


    Εξίσου σημαντικά είναι και τα ενδιάμεσα γεύματα (πρόγευμα και απογευματινό), καθώς μετριάζουν την πείνα και προσφέρουν επιπλέον ενέργεια κατά τις πιο σημαντικές ώρες του διαβάσματος.

     

    table_4

     

    Αντίθετα θα πρέπει να αποφεύγονται

    καθώς υστερούν σε θρεπτικά συστατικά και είναι πλούσια σε θερμίδες.

     

    table_5

    Πρέπει να καταναλώνονται μικρά γεύματα ανά 2-3 ώρες, ώστε ο μαθητής να μην αισθάνεται ούτε το αίσθημα της πείνας ούτε το αίσθημα του υπερκορεσμού. Ο κατάλληλος αριθμός γευμάτων την ημέρα, καλύπτει τελικά τις ανάγκες των παιδιών και τα ενισχύει σωματικά και πνευματικά.


    Ενδεικτικά θα μπορούσαμε να προτείνουμε τρία κυρίως γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και 2-3 ενδιάμεσα μικρά γεύματα.


    Θα πρέπει ίσως να συνδεθούν τα μικρά γεύματα αυτά με τα σχετικά διαλείμματα της μελέτης. Πχ ο μαθητής που ξεκινάει διάβασμα στις 8 το πρωί, κατά τις 11 είναι σύνηθες να κάνει ένα μικρό διάλειμμα που εύκολα μπορεί να συνδυασθεί με ένα μικρό γεύμα. Θα τον ανανεώσει και θα τον απομακρύνει για λίγο από την μελέτη του, ώστε να επανέλθει και να συνεχίσει με νέα δύναμη. Κάτι αντίστοιχο μπορεί να γίνει στα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας.

     

    Τα κύρια γεύματα

     Είναι καλό να συνοδεύονται από μια σαλάτα εποχής και να καταναλώνονται 3-4 φορές την βδομάδα καλής ποιότητας πρωτεΐνη, όπως

     

    table_6

    Είναι προτιμότερο να μαγειρεύονται τα φαγητά:

     

    table_7

     

    Οι βιταμίνες

     Οι βιταμίνες είναι χημικές ουσίες που είναι απαραίτητες στον ανθρώπινο οργανισμό για να επιτελέσει τις διάφορες λειτουργίες του. Η έλλειψη των βιταμινών σε ένα οργανισμό ονομάζεται αβιταμίνωση και δημιουργεί πολλά προβλήματα. Προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει και η υπερβιταμίνωση.

    Τις βιταμίνες τις προσλαμβάνει ο οργανισμός με τις τροφές, είτε τις φτιάχνει μόνος του πάλι με υλικά που προσλαμβάνει από τις τροφές.

    Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β (κυρίως Β1,Β6 και φυλλικό όξυ) είναι πολύ σημαντικές στη φάση των εξετάσεων, λόγω της  σωματική και πνευματική υγεία που προσφέρουν στα παιδιά που επιβαρύνεται αυτή την εποχή περισσότερο από το φυσιολογικό όριο.

     

    table_8

    Τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα βοηθούν μεν στην πνευματική λειτουργία, πλην όμως ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δοθούν σε κάποια που εμπεριέχουν καφεΐνη και μπορεί να υπερδιεγείρουν το νευρικό σύστημα. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να θυμάστε ότι η λήψη συμπληρωμάτων δεν αποτελεί υποκατάστατο μιας πλήρους και ισορροπημένης διατροφής. Αυτή επιτυγχάνεται μόνο μέσα από την πρόσληψη τροφών.

     

    table_9

     

    Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β είναι πολύ σημαντικές στη φάση των εξετάσεων. Ενισχύουν το κεντρικό νευρικό σύστημα και τη σωματική και πνευματική υγεία των παιδιών που επιβαρύνεται αυτή την εποχή περισσότερο από το φυσιολογικό όριο.

     

    Τα πολυβιταμινούχα

     Σε γενικές γραμμές οι βιταμίνες κάνουν καλό. Αρκεί να μπορούμε να τις συνδυάζουμε σωστά και να τις πάρουμε στις ποσότητες που ο οργανισμός μας πραγματικά τις έχει ανάγκη. Τα τρόφιμα θα πρέπει να είναι τα πρώτα στην λίστα μας για την ημερήσια πρόσληψη βιταμινών. Επομένως με ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο δεν χρειάζεται επιπλέον χορήγηση  πολυβιταμινούχου σκευάσματος. Και αυτό γιατί οι υπερβολικές δόσεις μπορεί να έχουν παρενέργειες όπως τοξικότητα, κεφαλαλγίες, πόνους στα οστά, ξηρότητα του δέρματος, κ.α

    Αν όμως κάποιος υποψήφιος δεν διατρέφεται σωστά και επειδή τα πολυβιταμινούχα συμπληρώματα βοηθούν στην πνευματική λειτουργία, μπορεί να δοκιμάσει κάποια από αυτά. Καλό είναι να επιλέγουν πολυβιταμινούχα, τα οποία να περιέχουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία, βιταμίνες, μέταλλα και  ιχνοστοιχεία στη σωστή ποσότητα και αναλογία. Όμως το ιδανικότερο είναι η πρόσληψη βιταμινών να γίνεται μέσω μιας ισορροπημένης διατροφής .


    Η υπερβιταμίνωση

     Σε ορισμένες περιπτώσεις παρατηρούνται διαταραχές του οργανισμού, εξαιτίας πολύ μεγάλων δόσεων βιταμινών (υπερβιταμινώσεις).

    Ενδεικτικά κάποια από τα συμπτώματα τις αβιταμίνωσης είναι η ναυτία, η υπνηλία, η πτώση μαλλιών και οι συχνοί πονοκέφαλοι. Όμως κάποια από αυτά τα συμπτώματα μπορεί να προκληθούν εξαιτίας του άγχους. οπότε καλό είναι ο μαθητής σε περίπτωση τέτοιων συμπτωμάτων να συμβουλευτεί το ιατρό του.


    Υδατανθρακούχες τροφές

     Οι υδατάνθρακες αποτελούν την κύρια πηγή ενέργειας στην διατροφή του ανθρώπου και κατηγοριοποιούνται

     

    table_10

     

    Στις ανεπτυγμένες χώρες οι υδατάνθρακες καλύπτουν μέχρι και το 50-55% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης.

     

    Προτιμήστε τα αδρά επεξεργασμένα δημητριακά σαν βάση των γευμάτων, καθώς απελευθερώνουν σταδιακά ενέργεια και περιορίζουν την κόπωση.

    Οι σύνθετοι υδατάνθρακες (ψωμί, δημητριακά, ζυμαρικά) αποτρέπουν τις μεγάλες αλλαγές στις τιμές της γλυκόζης στο αίμα, που σχετίζονται με μειωμένη δυνατότητα συγκέντρωσης και ασθενή μνήμη.

     

    Αντίθετα, όταν το παιδί καταναλώσει ένα πακέτο από τα αγαπημένα του μπισκότα ή γαριδάκια, τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα του θα αυξηθούν απότομα αλλά και θα πέσουν γρήγορα σε επίπεδα ίσως και χαμηλότερα από ότι πριν το φαγητό.


    Οι πρωτεΐνες

    Οι πρωτεΐνες μπορεί να βρεθούν σχεδόν οπουδήποτε στο σώμα και  χρησιμοποιούνται για την παραγωγή των κυττάρων .Είναι το κύριο συστατικό των μυών, των οργάνων και των αδένων. Κάθε ζωντανό κύτταρο και όλα τα υγρά του σώματος, εκτός από τη χολή και τα ούρα, περιέχουν πρωτεΐνες.

     

    Τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας είναι:

     

    table_11

     

     

    Επίσης υπάρχουν σε τρόφιμα όπως τα σιτηρά, τα φρούτα και τα λαχανικά.

     

    Η στέρηση των πρωτεϊνών επηρεάζει δυσμενώς όλα τα συστήματα του ανθρώπινου σώματος και ιδιαίτερα το ανοσοποιητικό σύστημα, το κυκλοφορικό σύστημα, το νευρικό σύστημα, το γαστρεντερικό σύστημα και  για αυτό και είναι πολύ σημαντική η κατανάλωση τους κατά την περίοδο των εξετάσεων.


    Τα λιπαρά

     Τα λίπη χωρίζονται στα ζωικά και στα φυτικά.

     

    table_12

    έστω και αν αυτό φαίνεται τελείως άπαχο (η περιεκτικότητα σε λίπος διαφέρει βέβαια ανάλογα με το είδος του ζώου και το μέρος του σώματός του).

     

    Φυτικά λίπη είναι τα λάδια. Αλλά και εδώ υπάρχουν κρυφά λίπη στις ελιές, το αβοκάντο και τους ξηρούς καρπούς.

     

    Από βιοχημικής άποψης στα τρόφιμα υπάρχουν 2 ειδών λιπών

    1, τα τριγλυκερίδια (κορεσμένα, μονοακόρεστα ή πολυακόρεστα) και

    2, η χοληστερόλη .

     

    Κορεσμένα λιπαρά οξέα περιέχουν κυρίως τα ζωικά λίπη, μονοακόρεστα το ελαιόλαδο και το αβοκάντο και πολυακόρεστα τα σπορέλαια αλλά και τα ζωικά λίπη θαλασσινής προέλευσης.

     

    Προσοχή πρέπει να δίνεται στα λιπαρά καθώς από την μια η πρόσληψη λίπους (ω-3 και ω-6) είναι αναγκαία για την πνευματική ανάπτυξη, ειδικά στην εφηβική ηλικία, από την άλλη όμως μεγάλα, λιπαρά και δύσπεπτα γεύματα όπως τα τηγανητά, πρέπει να αποφεύγονται καθώς οι λιπαρές τροφές καθυστερούν στην έξοδό τους από το στομάχι και έτσι επιμηκύνουν την πέψη και μειώνουν τη δυνατότητα συγκέντρωσης.

     

    Τα λιπαρά που είναι πιο αποδοτικά σε σχέση με την εγκεφαλική λειτουργία, είναι τα λεγόμενα απαραίτητα ω-6 και ω-3 λιπαρά οξέα. Τα σημαντικά αυτά λιπαρά δεν συντίθενται στον οργανισμό, οπότε τα παίρνουμε μόνο μέσω της διατροφής. Είναι πολύτιμα για την καλή λειτουργία του οργανισμού και προσφέρουν στον εγκέφαλο την αναγέννηση και τον ανεφοδιασμό που χρειάζεται. Επιπλέον αυτά τα λιπαρά σχετίζονται με την ευφυΐα και τα βρίσκουμε σε μειωμένες συγκεντρώσεις σε άτομα με κατάθλιψη, δυσλεξία και διαταραχή της προσοχής.

     

    Καλό είναι επομένως οι μαθητές να  καταναλώνουν συχνά:

    table_13

     

    Τα υγρά στη διατροφή

     ΝΕΡΟ

     Οι μαθητές θα πρέπει να φροντίζουν τα επίπεδα ενυδάτωσης του (8-10 ποτήρια νερό). Η καλή ενυδάτωση εξασφαλίζει λιγότερη κόπωση, καλύτερη συγκέντρωση και, μέσα στο καλοκαίρι, καλύτερη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος.

     

    Καλό είναι να αποφεύγονται τα υγρά που περιέχουν ζάχαρη (χυμοί, αναψυκτικά, κακάο), καθώς οδηγούν σε απότομη πτώση του σακχάρου στο αίμα μετά την κατανάλωση, πράγμα που οδηγεί σε απότομο αίσθημα κόπωσης και μειωμένη συγκέντρωση.

     

    ΚΑΦΕΣ ΚΑΙ ΣΟΚΟΛΑΤΑ

     Η κατανάλωση καφέ δε συνιστάται για τους εφήβους. Αποφύγετε τους πολλούς καφέδες, γιατί προκαλούν υπερένταση και μπορεί να δημιουργήσουν περισσότερο άγχος, αλλά και πεπτικά προβλήματα. Η διέγερση που προκαλούν δεν επιτρέπει στον εγκέφαλο και το σώμα να ξεκουραστούν επαρκώς και να ανταποκριθούν σε πνευματικές υποχρεώσεις.

     

    Την ημέρα πριν από τις εξετάσεις, η κατανάλωση καφέ ή άλλου καφεϊνούχου ροφήματος (redbull) και ιδιαίτερα τις βραδινές ώρες, θα πρέπει να αποφευχθεί.

     

    Από την άλλη μεριά, η κατανάλωση, με μέτρο, σοκολάτας αυξάνει την παραγωγή ενδορφινών, ουσιών δηλαδή που μας φτιάχνουν τη διάθεση και ενισχύουν τις εγκεφαλικές λειτουργίες. Για αυτό και χαρακτηρίζεται ως απαραίτητο τρόφιμο σε περίοδο εξετάσεων και έντονου διαβάσματος.

     

    Χρειάζεται προσοχή, όμως, γιατί η αλόγιστη κατανάλωση σοκολάτας μπορεί να επιδράσει αρνητικά στη ρύθμιση του σωματικού βάρους. Ένα μικρό γλύκισμα σοκολάτας ή λίγη μαύρη σοκολάτα αποτελούν την ιδανικότερη λύση.

    Συνοπτικά

     

    Οι υποψήφιοι για να αφομοιώσουν καλύτερα την ύλη θα πρέπει αφενός να κοιμούνται καλά και αφετέρου να ακολουθούν μια πλήρη, ισορροπημένη και σωστή διατροφή που θα τον βοηθήσει να είναι πιο υγιής και πιο ισχυρός για την καλύτερη δυνατή απόδοση στο διάβασμα του.

     

    Έτσι κατά την διάρκεια του διαβάσματος:

    table_14

    table_15

     

    table_16

    ΠΟΛΥΤΙΜΕΣ ΤΡΟΦΕΣ

    Οι πιο πολύτιμες τροφές για όσους δίνουν εξετάσεις είναι όσες περιέχουν:


     

    -Τα ψάρια, ιδίως τα λιπαρά (φθηνά), όπως η σαρδέλα, η τσιπούρα, ο κολιός, δίνουν τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, που είναι απαραίτητα για τους νευροδιαβιβαστές του εγκεφάλου και βοηθούν στη συγκέντρωση. Επίσης ω-3 λιπαρά οξέα μπορούν να πάρουν τα παιδιά και από τα καρύδια.

     

    - Τα αυγά είναι επίσης πολύτιμη τροφή για τους μαθητές. Συνιστούμε να τρώνε 3-4 αυγά την εβδομάδα, επειδή έχουν ουσίες που βοηθούν την εγκεφαλική λειτουργία. Αν βέβαια το παιδί έχει υψηλή χοληστερίνη ή οικογενειακό ιστορικό υπερχοληστεριναιμίας, θα πρέπει να περιορισθεί σε ένα αυγό την εβδομάδα.

     

    Ένα παιδί που θα καταναλώσει μία μερίδα ψάρι ή κοτόπουλο, μία μερίδα φακές (200 γρ) και δύο- τρία γαλακτοκομικά, έχει προσλάβει τις απαραίτητες πρωτεΐνες της ημέρας.

     

    -Αυτή την περίοδο, απαραίτητοι είναι και  είναι οι υδατάνθρακες, ιδιαίτερα ο φλοιός των δημητριακών προσφέρει τις απαραίτητες για τον εγκέφαλο βιταμίνες του συμπλέγματος Β, κυρίως τη Β1, τη Β6 και το φυλλικό οξύ. Επομένως καλό είναι τα παιδιά μέσα στην ημέρα να τρώνε μαύρο ψωμί, καστανό ρύζι, ζυμαρικά ολικής άλεση, πατάτες και δημητριακά ολικής άλεσης, καθώς απελευθερώνουν σταδιακά ενέργεια.

     

     

    Διαταραχές κατά τις εξετάσεις

    • Δεν κοιμούνται καλά,
    • νοιώθουν ένταση,
    • δεν μπορούν να χαλαρώσουν.

    Ένας υποψήφιος τι θα μπορούσε να κάνει στη διατροφή του την παραμονή των εξετάσεων για να είναι ο οργανισμός του κατάλληλα προετοιμασμένος, να κοιμηθεί σωστά και να διαθέτει όλα εκείνα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για να έχει καλή επίδοση;

    ΤΗΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

     

    Πολύ σημαντική είναι η μέρα που προηγείται των εξετάσεων, καθώς ο μαθητής πρέπει να καταπολεμήσει ένα μεγάλο εχθρό το άγχος και να αυξήσει την αυτοπεποίθηση του.

     

    Είναι προτιμότερο η προηγουμένη μέρα  να:

    -περιλαμβάνει κάποιο οικείο και αγαπητό στο παιδί φαγητό, που θα του προσφέρει ευχαρίστηση και θα του ανεβάσει τη διάθεση. Η επιλογή του φαγητού είναι καλό να γίνει από τον ίδιο το μαθητή, με τη διακριτική καθοδήγηση της μητέρας, καθώς είναι σημαντικό να είναι μεν γευστικό αλλά ταυτόχρονα να μην είναι ιδιαίτερα πικάντικο και βαρύ, ώστε να αποφευχθούν πιθανά στομαχικά προβλήματα. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να περιλαμβάνει κάποιο φαγητό που προκαλεί αποστροφή. Επίσης καλό είναι να αποφευχθεί οποιοδήποτε καινοτόμο φαγητό, καθώς υπάρχει κίνδυνος ένα ξένο προς το παιδί φαγητό να προκαλέσει δυσανεξία ή στομαχικές διαταραχές ιδιαιτέρα λόγω αυξημένου άγχους.

     

    -Μεγαλύτερη προσοχή πρέπει να δοθεί στο δείπνο, καθώς ένα βαρύ βραδινό μπορεί να επηρεάσει τη χαλάρωση και την ξεκούραση του μαθητή και κατ' επέκταση την απόδοσή του την επόμενη ημέρα.

    ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΜΠΕΙ Ο ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ

     

    Η σημασία της διατροφής την ημέρα των εξετάσεων  εστιάζεται στο πρωινό γεύμα το οποίο συμβάλλει στην καλή απόδοση του μαθητή. Ένα ελαφρύ και τονωτικό γεύμα παρέχει την απαραίτητη ενέργεια για να εξασφαλιστεί η αυξημένη μνήμη και η καλύτερη συγκέντρωση. '

     

    Ένα τέτοιο πρωινό μπορεί να περιλαμβάνει:


    table_17

    Όμως όλα αυτά σε μέτριες ποσότητες ώστε να μην επιβαρύνουν οι υποψήφιοι το στομάχι τους. Καλό είναι να αποφευχθούν τα λιπαρά πρωινά όπως κρουασάν, τυρόπιτα και αλλά.

     

    Πριν την εξέταση καλό είναι:

    -να καταναλώνεται τρόφιμο πλούσιο σε υδατάνθρακα, καθώς η γλυκόζη αποτελεί βασική καύσιμη ύλη του εγκεφάλου. Επομένως λίγο πριν μπει ο υποψήφιος στην αίθουσα μπορούν να καταναλωθούν:

    1, μικρά κομματάκια σοκολάτας υγείας (μέχρι 30gr),

    2, ένας φυσικός χυμός ή 2 μπισκότα τα οποία αποτελούν την καλύτερη τροφή για τον εγκέφαλο.

     

    Ας μην ξεχνάμε ότι η σωστή διατροφή μειώνει το άγχος.

     

    -σε καμία περίπτωση δεν πρέπει ο μαθητής να ξεκινήσει τις εξετάσεις του με άδειο στομάχι, γιατί υπάρχει η πιθανότητα να ζαλιστεί και να μην μπορέσει να αποδώσει τα μέγιστα.

     

    Οι υποψήφιοι πρέπει να προσπαθήσουν να τρώνε το φαγητό τους στο τραπέζι και να αφιερώνουν κάποιο χρόνο σε αυτό. Με αυτό τον τρόπο ξεκουράζονται  λίγο από το διάβασμα ενώ τρώνε συνειδητά και αποφεύγονται να τσιμπολογήματα από άγχος ή ανία.

     

    Δεν πρέπει οι μαθητές να ξεχνάνε ότι το πρωί των εξετάσεων θα πρέπει να :

    -ξυπνάνε εγκαίρως ώστε να υπάρχει χρόνος να πάρουν ένα καλό πρωινό και να ετοιμαστούν με ηρεμία

     

    Επίλογος

     

    Πιστεύουμε ότι με τη σειρά αυτή των οδηγιών δώσαμε μια πλήρη εικόνα των διατροφικών αναγκών των μαθητών υποψηφίων, που θα τους επιτρέψει να είναι οργανικά στην κατάλληλη κατάσταση για την διαδικασία της εξέτασης.

     

    Εκ μέρους του Φροντιστηριακού Οργανισμού Πρότυπη Παιδεία ευχαριστούμε την Διαιτολόγο – Διατροφολόγο Πηνελόπη Αλεξανδράκη για τις πολύτιμες οδηγίες.

     

     

     

    Ευχόμαστε σε όλους τους μαθητές

     

    καλή επιτυχία.